Blogi

Pyöräilykasvatusta Lopella

3.5.2024 - Patricia Holmberg

PERH on perustettu vasta vajaat kolme kuukautta sitten, mutta siitä huolimatta meillä on toiminta kehittymällä vauhdilla! Yksi toimintakohde on pyöräilykasvatus. 

Kävin eilen Lopen Yhtenäiskoulussa pitämässä pyöräilyn taitopajan kakkosluokkalaisille ja tänään siellä oli lasten liikennekaupunki. Tärkeinä yhteistyökumppaneina tapahtuman järjestämisessä olivat luokanopettaja sekä kaksi liikunnanohjaajaa. Heidän apunsa ja tukensa mahdollisti tapahtuman luomisen lapsille. Tapahtuman tavoitteena oli ohjeistaa lapsia, miten pyörällä käyttäydytään liikenteessä.

Olin yllättynyt siitä, kuinka taitavia pienet lapset ovat ja kuinka helposti ja nopeasti he pystyivät sisäistämään liikennesääntöjä! Monet halusivat esimerkiksi vastata mikä ero on kärkikolmiolla ja STOP-merkillä. Lapset osasivat kertoa minulle, että STOP-merkki tarkoittaa pakollista pysäyttämistä ja kärkikolmion kohdalla saa hidastaa vauhtia ja katsoa molempiin suuntiin ennen matkan jatkamista.

Olen iloinen siitä, että ujokin lapsi uskalsi vapautua pyöräillessä huolimatta siitä, että tapahtumaan osallistui monia lapsia.

Olen hyvin tyytyväinen siitä, että kävin istuttamassa pyöräilyn siemenen heidän sydämeensä ja toivon, että se jatkaa kasvuaan!

Tänään alkoi Pyöräilyviikko, jonka teemana on liikennerauha. Pyöräilyviikolla on paljon erilaisia tapahtumia, joista yksi on keskiviikkona 8.5. tapahtuva "Pyörällä kouluun"-päivä, ja olen varma, että nämä Lopen koulun lapset ovat valmiina siihen.

Minnan ajatuksia liikennerauhasta

3.5.2024 - Minna Sirkiä

Tänään käynnistyy Pyöräilyviikko, jonka teemana tänä vuonna on liikennerauha.

Mitä tämä tarkoittaa minulle?

Koen, että kaupunki-infran tulisi tukea turvallista liikkumista kulkumuodosta riippumatta. Liikenneympäristöä tulisi suunnitella enemmän etenkin lasten näkökulmasta, sillä he ovat niitä, jotka eivät vielä voi kaikkia liikennesääntöjä muistaa ja ymmärtää, mutta silti he ovat ryhmä, jolta vaaditaan taitoja, joita ei vielä kaikki ajokortilliset aikuisetkaan osaa, muista - tai välitä.

Pyöräilyreittien tulisi olla selkeitä ja turvallisia etenkin alueilla, joilla on paljon tiivistä rakentamista ja paljon liikennettä. Turvallisuuden tärkeys korostuu alueille, joilla liikkuu paljon lapsia, kuten päiväkotien ja koulujen läheisyydessä.

Ajonopeudet ovat myös merkittävässä roolissa liikenneturvallisuudessa. Nykyisellään monissa taajamissa ja keskusta-alueilla on 40km/h nopeusrajoitus. Autoilijan matka-aikaan nopeuden alentaminen 30km/h ei juurikaan vaikuta, mutta sen hyödyt ovat suuret. Hitaammalla nopeudella ajaessa pysty havainnoimaan muuta ympäristöä paremmin ja ajamisesta tulee myös sujuvampaa ilman jatkuvia jarrutteluja ja kiihdyttelyjä. Erityisen merkityksellinen nopeuden alentaminen on kolaritilanteessa. Ajamalla 30km/h vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten määrä tippuu merkittävästi.

Ennen kaikkea turvallisuus liikenteessä muodostuu asenteista. Jos asenne liikenteessä on väärä ja vinoutunut, "minäminäminä"-tyyppinen, ei se hyvä ja laadukas infra tilannetta pelasta. Kunnioittamalla toisiamme, vuorovaikuttamalla aktiivisesti ympäröivän liikenteen kanssa, kiittämällä ja joustamalla liikenneturvallisuus paranee paljon. Tämä ei tarkoita isomman oikeudella eteen jyräämistä vaan oikeasti huomaavaisuutta ja tarkkaavaisuutta liikenteessä.

Liikenne on yhteispeliä, jossa kaikilla on sama tarkoitus  - päästä ehjänä perille.

Tässä vaiheessa on hyvä pohtia, miten itse voisi vaikuttaa siihen, että liikennerauha toteutuisi kaikille. Turvallisia kilometrejä!


Nyt on hyvä hetki ottaa kesäpyörä käyttöön!

11.4.2024 - Patricia Holmberg

Meitä pyöräilijöitä on moneen junaan, tai siis fillariin. Joku saattaa käyttää eri pyörää kesä- ja talvikaudella. Joku toinen puolestaan saattaa ajaa vain kuivalla kelillä. Mutta mitä tulisi tehdä ennen kuin lähtee polkemaan? Tässä muutamia vinkkejä:

Ensimmäinen ja tärkein huoltovinkki on puhdas pyörä. Jos pyöräsi on ollut säilytyksessä likaisena, kannattaa ensin puhdistaa koko voimansiirto perusteellisesti: eturattaat, kasetti ja ketju. Jos ketju on erityisen likainen, kannattaa se irroittaa pyörästä pesua varten. Öljyä ketju vasta sen ollessa täysin kuiva. Samalla on hyvä tarkastaa vaihteiden toiminta ja vaijerien kunto. Vaihdevaijerissa ja kuoressa on rasvaa ja jos rasva on päässyt kuivumaan, vaijeri ei ”ui” kunnolla kuoreessa. 

Talven jälkeen on hyvä tarkistaa myös renkaat. Onko niissä halkeamia tai ovatko ne kuluneet loppuun? Ennen ilman pumppaamista renkaaseen tarkista, että rengas ja vanne ovat ehjät ja suorat. Vanteen voi tarkastaa laittamalla pyörän ylösalaisin, pyörittämällä vannetta ja tarkastamalla silmämääräisesti, onko vanne suora vai ei. Turvallisuuden vuoksi suora vanne on tärkeä.

Kun pyörä on ylösalaisin, varmista myös jarrupalojen kunto. Jos sinulla on hydrauliset levyjarrut, paina jarrukahvoja useaan kertaan ja tarkista niiden toiminta. Tämän jälkeen käännä pyörä takaisin oikeaan asentoon ja paina jarrukahvoja kerralla nopeasti. Jos kahvat menevät pohjaan, kannattaa huoltaa jarruja.

Kannattaa myös, ainakin silloin tällöin ja varsinkin jos pyörä on ollut pitkään käyttämättä tarkistaa, onko kaikki ruuvit kiinni kunnolla, ettei mikään osa pääse irtoamaan ajon aikana.

Jos et ole varma miten huoltaa pyörääsi, älä huoli! Voit osallistua esimerkiksi PERHoon järjestämille huoltokursseille tai viedä pyöräsi huoltoon esimerkiksi PERHoon yhteistyöhuoltojen ammattilaisten tarkastettavaksi. Tärkeintä on, että pyöräsi on ajokunnossa ja turvallinen ennen kuin lähdet liikkeelle.

---

Kirjoittaja Patricia Holmberg on polkupyörämekaanikko, koulutettu maastopyöräilynohjaaja ja PERHoon hallituksen jäsen

Asiallisella pyöräpysäköinnillä lisää arkiliikuntaa ja hyvinvointia

6.3.2024 - Minna Sirkiä

Moni kaupunki, kuten Hyvinkää ja Riihimäki, on sopivan kokoinen pyöräilyyn. Kaupunkien keskustoista katsottuna pyörällä on mahdollista saavuttaa vartissa käytännössä kaikki taajaman kaupunginosat. Moni myös pyöräilee mielellään, osa ympäri vuoden. Pyörä on nopea ja hyvä kulkumuoto kaupungissa, usein autoa nopeampi. Pyöräily vapauttaa erilaisista aikatauluista, se mahdollistaa nopean siirtymisen paikasta toiseen ja ennen kaikkea se on hyöty- ja arkiliikuntaa parhaimmillaan. Pyöräilyn avulla voidaan myös taklata liikkumattomuuden haasteita ja vähentää siitä tulevia kuluja, jotka esimerkiksi pelkästään Hyvinkäällä ovat useita miljoonia euroja vuodessa.

Nykyään katukuvassa näkee monenlaisia pyöriä: on perinteisiä ”pystypyöriä” ja Jopoja, maastopyöriä, paksurenkaisia fatbikeja, isompia laatikko- ja tavarapyöriä ja myös pienempiä lasten pyöriä. Vaikka pyörät ovat fyysisesti erilaisia ja niissä on eri paksuisia renkaita, niitä yhdistää yksi tekijä. Ne ovat käyttäjälleen tärkeitä, ehkä jopa ainoita liikkumiseen tarkoitettuja välineitä ja niiden käyttäjät haluavat löytää pyöränsä sieltä, mihin ovat sen pysäköineet.

Yhtenä pyöräilyn edistämisen haasteena on pyöräpysäköinti, joka on paikoin vanhentunut tai jopa puuttuu kokonaan. Perinteinen etupyöräteline ei vastaa nykyisiä hyvän pyöräpysäköinnin vaatimuksia. Etupyörätelineeseen eivät kaikki pyörät mahdu eikä se mahdollista runkolukitusta. Pahimmillaan se rikkoo pyörän. Kaaritelineet puolestaan oikein sijoitettuna ja alustaansa kiinnitettynä mahdollistavat kaikkien yllä mainittujen pyörien runkolukituksen. Hankinta- ja asennushinta on melko maltillinen ottaen huomioon pyöräilyn tarjoamat terveyshyödyt. Laadukas pyöräpysäköinti kannustaa pyöräilyyn.

Asiallisen pyöräpysäköinnin puute vaivaa peruspalveluiden lisäksi monia lähiliikunta- ja harrastuspaikkoja. Esimerkiksi Hyvinkään uimalan edustalla on runsaasti vanhanmallisia etupyörätelineitä, samoin Pihkalassa. Siellä pyöräpysäköinti on myös puutteellinen, sillä Kenttäkadun puolen sisäänkäynnillä sitä ei ole. Terveysmetsän luonakaan ei pyörää voi lukita rungosta.

Pyörä mahdollistaa etenkin lapsille ja nuorille itsenäisen liikkumisen, mutta asiallinen pyöräpysäköinti puuttuu monista heidän suosimistaan harrastuspaikoista, kuten jalkapallokenttien läheisyydestä. Kun pyöräpysäköinti on kunnossa, on helppo kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan harrastuksiin pyörällä. Pyöräily toimii paitsi hyvänä alkulämmittelynä niin myös peruskunnon kasvattajana. Mikäli vanhemmat haluavat saattaa lapset harrastuksiin, niin sen voi tehdä yhdessä pyöräillen.

Lasten ja nuorten liikkumattomuudesta ollaan huolissaan, mutta silti heidän suosimansa (ja ainoan aikuisista vapaan) kulkuvälineen pysäköintimahdollisuudet ovat retuperällä. Tyydyttävän, mutta asiallisen pyöräpysäköinnin perustaminen on kustannus- ja tilatehokasta, lisäksi se on nopea ja helppo tapa tehdä pyöräilystä kutsuvampaa. Asiallista pyöräpysäköintiä tarvitaan myös talvella, joka tulisi huomioida talvikunnossapidossa.

Kannustamalla lapsia ja nuoria liikkumaan omin voimin paikasta toiseen kehitetään paitsi peruskestävyyttä niin myös liikennetaitoja. Liikkumalla yhdessä lapsen kanssa ja selostamalla liikennetilanteita on lapsista ja nuorista mahdollista kasvattaa taitavia liikenteessä liikkujia. Tätä taitoa ei passiivisena automatkustajana opi.

----

Tämä teksti on julkaistu myös Aamuposti-lehden yleisönosastolla. Kirjoittaja Minna Sirkiä on liikenneinsinööri, Pyöräliiton hallituksen puheenjohtaja sekä Pyöräilyn edistäminen Riihimäen ja Hyvinkään seuduilla ry:n perustajajäsen

Kymmenen vinkkiä talvipyöräilyyn

17.2.2024 - Jussi Gustafsson

1. Oikeat renkaat: Tarkista renkaat säännöllisesti ja käytä talvirenkaita, jotka tarjoavat paremman pidon lumisilla ja jäisillä teillä. Leveämmät renkaat, joissa on karkeampi kuvio, toimivat yleensä paremmin talviolosuhteissa.

2. Sopiva vaatetus: Pukeudu kerroksittain. Hyvä perussääntö on käyttää kolmea kerrosta: ensimmäinen kerros siirtää kosteutta pois iholta, toinen kerros eristää lämpöä ja kolmas kerros suojaa sateelta, tuulelta ja lumelta.

3. Pään, käsien ja jalkojen suojaus: Käytä lämmintä pipoa, käsineitä ja kenkiä. Pään ja käsien pitäminen lämpiminä on erityisen tärkeää, koska ne ovat alttiina viimalle ja kylmälle ilmalle.

4. Valaistus: Koska talvipäivät ovat lyhyitä ja välillä sateisia, hyvä valaistus on tärkeää näkyvyyden varmistamiseksi. Käytä etu- ja takavaloja sekä heijastimia. Suuntaa valot siten, että ne eivät häikäise vastaan tulijoita.

5. Huolto: Tarkista säännöllisesti pyöräsi kunto. Puhdista ja voitele ketjut, tarkista jarrut ja varmista, että kaikki toimii moitteettomasti. Talviolosuhteissa pyörä voi altistua enemmän kosteudelle ja suolalle, joten huolto on erityisen tärkeää.

6. Varustaudu korjaustarvikkeilla: Ota mukaan tarvittavat korjaustarvikkeet, kuten varasisäkumi, korjaussarja ja pumppu. Talviolosuhteissa saattaa olla vaikeampaa saada apua tien päällä, joten on hyvä pystyä korjaamaan pieniä vikoja itse.

7. Varaudu liukkaisiin olosuhteisiin: Ole varovainen jäisillä ja lumisilla teillä. Vältä äkillisiä käännöksiä ja jarrutuksia, ja pidä riittävä etäisyys muihin ajoneuvoihin. 

8. Pidä taukoja tarvittaessa: Talvipyöräily voi olla fyysisesti haastavaa, joten muista pitää taukoja tarvittaessa ja juoda riittävästi vettä pysyäksesi nesteytettynä.

9.  Vältä lataamasta kylmää sähköpyörän akkua: Jos käytät sähköpyörää, anna akun lämmetä sisätiloissa huoneenlämpöiseksi ennen sen lataamista. Tämä lisää akun käyttöikää.

10. Nauti ajamisesta myös talvikaudella! Hyvin varustautuneena ja sääolosuhteet huomioiden talvikaudella pyöräily voi olla yhtä yhtä mukavaa ja virkistävää, kuin lämpimällä kaudellakin.